Focus mk2 – wymiana zegarów, ECU, kodowanie kluczyków

Ford Focus MK2 posiada rozproszony immobiliser – w celu odpalenia samochodu należy mieć zakodowane kluczyki (które są w pamięci zegarów). Dodatkowo, należy sparować zegary ze sterownikiem (ECU).

W przypadku wymiany zegarów procedura wygląda następująco:

  1. wymiana zegarów
  2. w przypadku braku kluczy:
    • skasowanie zapamiętanych kluczy
    • dokodowanie przynajmniej 2 nowych – trzeba mieć 2 oryginalne klucze – stare będą pasowały. Klony (klucze dorabiane w punkcie poprzez sklonowanie transpondera) jednak nie zadziałają
  3. sparowanie zegarów z kluczami.
  4. Konfiguracja zegarów

W przypadku wymiany ECU procedura jest prostsza i wygląda następująco:

  1. sparowanie zegarów z kluczami.

Czego potrzebujemy?

  • kabel kompatybilny z ELM327
  • oprogramowanie FORScan wraz z licencją (po założeniu konta) do kodowania PATS – odpowiedni wpis na forum FORScan
  • kalkulator kodów IN/OUT – dostępny online (po założeniu konta) na stronie autokeyprog.com lub wbudowany w Forscan
    • dostęp do internetu podczas kodowania (nie jest wymagany jeżeli korzystamy z wbudowanego generatora kodów)
  • w przypadku kodowania nowych kluczy – 2 ORYGINALNE klucze. Nie mogą one posiadać pastylki uniwersalnej (tzw. klonów). Samochód nie odpali, gdy będzie mniej zaprogramowanych kluczy. Pastylki immo można zdobyć też z innego samochodu

Zatem, do dzieła

Wymiana zegarów

Odczepiamy do góry plastikową osłonę. Pod nią znajdują się 2 śruby, które odkręcamy:

i1

i2

Następnie należy wyjąć zegary ciągnąc je OD GÓRY do siebie. Nie wyjdą przy próbie ciągnięcia od dołu. Należy uważać przy podważaniu, aby nie pękła plastikowa szybka.

Po wyjęciu zegarów odpinamy je z tyłu. Aby wyciągnąć wtyczkę, należy przesunąć plastikową (czarną) blokadę. Niestety, trzeba użyć nieco siły i należy uważać, aby nie połamać plastiku.

Nowe zegary wkładamy w odwrotnej kolejności. Całość wykonujemy z odpiętym akumulatorem, a przynajmniej z wyłączonym zapłonem.

Kodowanie kluczy

Po wymianie zegarów mamy możliwe 2 opcje:

  1. klucze nie pasują – dioda immo będzie mrugać szybko
  2. klucze nam pasują lub wymieniamy sterownik (ECU) – wtedy diodia immo po przekręceniu zapłonu będzie świecić stale

1. Klucze nie pasują

Włączamy zapłon, podpinamy komputer i odpalamy FORScan. Łączymy się z samochodem i wybieramy Funkcje serwisowe:

i3

Wybieramy programowanie PATS i klikamy strzałkę:

i4

Wybieramy Wymazywanie kluczyka zapłonu i klikamy OK:

i5

Należy potwierdzić, że posiada się przynajmniej 2 kluczyki:

p10

Musimy teraz wprowadzić kod do sterownika, aby pozwolił nam na programowanie immo:

i6

[Aktualizacja] Forscan posiada własny kalkulator kodów i zapyta, czy korzystać z własnego czy chcemy wpisać kod samodzielnie. W przypadku korzystania z wbudowanego, nie ma potrzeby korzystania ze strony. Poniższe 2 kroki są zatem opcjonalne:

Po kliknięciu OK uzyskamy kod OUTCODE:

i7

Podany kod wpisujemy na stronie keyprog.com:

i8

Uzyskany kod INCODE wpisujemy w pole FORScan. Do kodowania kluczy potrzebne są kody typu SINGLE i klikamy OK:

i9

Teraz musimy zakodować 2 nowe klucze. Wybieramy Programowanie kluczyka zapłonu:

i5

System będzie pracował na poprzednim kodzie INCODE. W przypadku, gdy procedura była przerwana, zostaniemy poproszeni o kolejny kod.

Postępujemy zgodnie z instrukcją:

i10

czyli:

  1. wyłączamy zapłon
  2. włączamy zapłon
  3. naciskamy OK

Włożony w stacyjce kluczyk zostanie dokodowany:

i11

W przypadku, gdy całość zostanie wykonana za wolno/za szybko wystąpi błąd albo uzyskamy informację, że jest 0 kluczy w pamięci.

Kodowanie kolejnego klucza wykonujemy tak samo z tą jednak różnicą, że w odpowiednim momencie:

  1. wyłączamy zapłon mając dokodowany kluczyk
  2. włączamy zapłon za pomocą nowego kluczyka (tego, który chcemy dopisać do pamięci)
  3. naciskamy OK

Po wprowadzeniu 2 kluczy powinniśmy uzyskać efekt taki, jak w przypadku wymiany zegarów z kompletem kluczy lub komputera – dioda immo będzie świecić światłem ciągłym.

2. Klucze pasują lub wymieniamy sterownik (ECU)

W tym celu należy sparować zegary z ECU. Wybieramy Inicjalizacja modułu:

i5

Po kliknięciu OK:

  1. Zostaniemy poproszeni o wyłączenie zapłonu
  2. System odliczy 15 sekund
  3. Pojawi się komunikat Proszę włączyć zapłon ale nie uruchamiać silnika
  4. System wyświetli prośbę o nowy kod INCODE – tym razem DUALi12
  5. Kod generujemy na stronie autokeyprog.com
  6. Zostaniemy poproszeni o ponowne wyłączenie zapłonu
  7. System odliczy 15 sekund
  8. Zostaniemy poproszeni o włączenie zapłonu. Uzyskamy upragniony komunikat:

i13

Od teraz możemy uruchomić samochód

Konfiguracja nowych zegarów

Nowe zegary wymagają konfiguracji. Można jej dokonać za pomocą ELMConfig

Po podłączeniu do samochodu:

i14

zostaniemy zapytani, czy posiadamy przełącznik HS/MS CAN – wybieramy stosownie do konfiguracji kabla. Do konfiguracji zegarów możemy wybrać NIE

wybieramy HEC:

i15

U góry mamy możliwość wpisania nowego numeru VIN do zegarów. Po wybraniu Configuration możemy zmienić konfigurację zegarów (np. czy mają obsługiwać tempomat, czy ma być wyświetlane spalanie chwilowe itp). Dokonujemy tego w następujący sposób.

  • Na każdej ze stron klikamy Read from HEC
  • zmieniamy ustawienia i klikamy Write to HEC

Każda strona jest traktowana osobno i dla każdej można wykonać tą procedurę. 3 strona jest przewidziana dla nowszych zegarów (w wersji poliftowej)

Uwagi

  1. Warto wykonać powyższą procedurę samemu, jeżeli serwis nie posiada odpowiedniej wiedzy (lub cena jest zaporowa) – w przeciwnym wypadku lepiej zostawić modyfikację immo specjalistom. ASO oraz nieautoryzowany serwis powiedziały, że powyższa operacja nie jest możliwa lub że nie są w stanie zagwarantować wyniku i trzeba zostawić auto na przynajmniej 1 dzień.
  2. Kodowanie kluczy do nowych zegarów powoduje również zapis do samych kluczy, w związku z czym przestają one automatycznie działać ze starymi zegarami. Zatem w przypadku użycia oryginalnych kluczy z auta po rozpoczęciu procedury kodowania nie będzie prostego odwrotu.
  3. Procedura jest czasochłonna w porównaniu z uniwersalnymi urządzeniami kodującymi klucze. Wprawnej osobie zajmie jednak mniej niż 15 minut. Warto wziąć pod uwagę również możliwość uziemienia swojego samochodu.
  4. Pomijając koszt zakupu kabla i dostępu do internetu nie ma dodatkowych opłat
  5. W każdej chwili może zostać wyłączona usługa autokeyprog.com (jako że jest to usługa online) i należy to mieć na uwadze [Aktualizacja: forscan sam już wylicza kody]
  6. Licencja FORScan jest przyznawana bezpłatnie na 2 miesiące. Po tym czasie można odnowić na kolejne 2 miesiące. Nie wiadomo, jak długo będzie taka możliwość (vide punkt 5)
  7. W przypadku wymiany zegarów warto zadbać, aby miały taki sam kolor podświetlenia (do 2007 roku były zielone, od 2007 montowano czerwone)
  8. Warto w zanadrzu mieć opcję awaryjną – w przypadku np. gdy się okaże, że nie posiadamy jednak 2 oryginalnych kluczy, tylko klony.
  9. Warto zainwestować w dobry kabel ELM327 – przykładowo EUROSCAN. Jest dużo klonów ELM327, a jedynie wersja 1.4b poprawnie obsługuje komunikację z fordami. Ciężko trafić na tą wersję, a EUROSCAN został przetestowany i działa ok. Dodatkowo, można kupić od razu wersję z przełącznikiem HS i MS CAN
  10. Wiedza została zaczerpnięta w głównej mierze z własnego doświadczenia oraz ze stron:
  11. Przy wymianie zegarów ważne, aby do diesla wkładać te z diesla, a z benzyny te od benzyny – mają inny zakres obrotów. Z anglika też podejdą, ale wskazania będą w milach (przebieg można przestawić na km). Cała reszta jest konfigurowalna. Istnieją czasami problemy z licznikami z Kugi, ale są też do rozwiązania.